måndag 16 april 2012

Parmakyckling med klyftpotatis

Gârdagens middag bestod av kyckling och klyftpotatis med lite medelhavsinfluenser i form av vitlök, rosmarin och parmaskinka.

Recept för 2 pers.

2 st kycklingfiléer
4 skivor parmaskinka
1/2 citron
basilika
8 potatisar
2 vitlöksklyftor
olivolja
torkad rosmarin
salt och peppar

  1. Kycklingen skall marineras sâ förbered marinaden genom att blanda basilika (gärna färsk), olivolja (ca 4 msk) saften frân en halv citron och salt och peppar. Lât kycklingen ligga i marinaden i ca 30 min.
  2. Förbered potatisarna under tiden. Skär dem i tunna klyftor och blanda lägg dem i en skâl tillsammans med olivolja, torkad rosmarin, salt, peppar och de hackade vitlöksklyftorna. Blanda ordentligt.
  3. Lägg potatisklyftorna i en ugnsfast form och in med dem i ugnen i 210°c ca 45-60 min. (tills de blivit mjuka) Blanda eventuellt emellanât om de blir alltför brända. (själv tycker jag om lite bränt och krispigt)
  4. Dâ det âterstâr ca 15-20 min, svep in kycklingfiléerna i parmaskinkan (fäst med tandpetare) och bryn kycklingen i marinaden i en stekpanna. Dâ kycklingen är brynt, lägg in dem i ugnen tillsammans med potatisarna i ca 5-10 min tills den är genomstekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...